تأثیر رسانههای اجتماعی بر یادگیری و پیشرفت علمی
آیا شما بین سالهای 1980 و 2000 به دنیا آمد؟ سپس شما یک هزاره L و متعلق به یک گروه جمعیت به نام نسل Y . از افراد کمیجوانتر در این گروه اغلب به عنوان بومیان دیجیتال یاد میشود . آنها با اینترنت و اولین شبکههای اجتماعی بزرگ شدند. آنها عملاً با رسانههای اجتماعی متولد شدند. رسانههای اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره هزارهها است. در صورت گشودن فرصتهای جدید ، معمولاً خطراتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. چه تأثیراتی در رسانههای اجتماعی بر مطالعات و نمرات نهایی ما دارد؟
آیا استفاده از رسانههای اجتماعی در راه مطالعات موفق ما قرار دارد؟
اهداف و ارزشهای بومیان دیجیتال
نسل ما باهوش فن آوری ، آزادی خواه ، جهان وطنی و جاه طلب است. ما عدالت ، آموزش و انعطاف پذیری را ارزیابی میکنیم. هدف ما ایجاد شبکه و آموزش سریع خودمان است . ما به هیچ وجه به لطف پیشرفت تکنولوژی موفق نیستیم . تخته سیاه و سفید جایگزین تخته سیاه ، تلفنهای هوشمند جایگزین کشویی ، تاشو یا مسدود کردن تلفنهای همراه میشوند و اگر میخواهید با ما تماس بگیرید ، دیگر شماره تلفن ثابت بلکه شماره تلفن همراه ، حساب اینستاگرام یا نام فیسبوک را نمیپرسید. ما میتوانیم بسرعت با افراد همسایه خود ، چه از نظر حرفهای و چه از نظر خصوصی در ارتباط باشیم.
استفاده از رسانههای اجتماعی توسط دانشجویان
پدیده رسانههای اجتماعی چیز جدیدی نیست. بیشتر شبکههای اجتماعی مهم بیش از 10 سال است که وجود دارد. بر این اساس ، ما با آنها آشنا هستیم. ما هر روز از آنها برای اهداف مختلف استفاده میکنیم.
بسیاری از آمارها در مورد استفاده از رسانههای اجتماعی نشان میدهد که ما از Facebook ، Instagram و Co. خیلی وقت استفاده میکنیم . گزارش جهانی دیجیتال 2018 رشد مداوم اینترنت و استفاده از رسانههای اجتماعی را نشان میدهد . در اینجا هیجان انگیز ترین شمارهها وجود دارد: آلمانیها هر روز بطور متوسط یک ساعت و 13 دقیقه در سکوهای رسانههای اجتماعی میگذرانند. ما هر روز چهار ساعت و 53 دقیقه آنلاین هستیم. گروه سنی با بیشترین پروفایل اینستاگرام در سراسر جهان ، گروه سنی 18 تا 24 سال است. بیشتر پروفایلهای فیس بوک افرادی بین 25 تا 34 سال دارند که از نزدیک افراد جوان 18-24 ساله دنبال میشوند.در سال 2017 ، 90٪ از کل دانشجویان آلمانی چندین بار در هفته از رسانههای اجتماعی استفاده میکردند. در کل جمعیت ، استفاده از آن فقط 52٪ بود . به دلیل اینکه متعلق به نسل Y است ، دانش آموزان از پیشنهادات رسانههای اجتماعی استفاده گسترده میکنند.
تأثیر در نمرات شما - این همان چیزی است که تحقیقات میگویند!
یک چیز مسلم است: قطعاً رسانههای اجتماعی تأثیر خود را بر نمره نهایی شما میگذارند! در نگاه اول ، اکثر نتایج مطالعه بسیار ناخوشایند است: اگر اثری وجود داشته باشد ، بسیار ناچیز است . چشم انداز تحقیق متنوع است: اگر مطالعهای وجود داشته باشد که ادعا میکند استفاده از رسانههای اجتماعی باعث ضعفها میشود ، کمیبعد یک مطالعه منتشر میشود که اثر متضاد را گزارش میکند. در تحقیقات ما نتایج بسیاری را پیدا میکنیم - به خصوص بسیاری از نتایج متفاوت!
در اینجا یک یادداشت کوتاه در مورد مطالعات وجود دارد: هنگامیکه به نتایج مطالعه میپردازیم ، بسیار مهم است که توجه کنیم روابط یافت شده لزوماً علتی نیست. برخی از روشهای آماری اجازه نمیدهد نتیجه گیری در مورد جهت تأثیر بگیرد. بنابراین میتواند چنین باشد که دانش آموزان کمتر موفق فقط از رسانههای اجتماعی بیشتر استفاده میکنند تا دانشجویان موفق تر. احتمال دیگر: نمرات بد منجر به افزایش استفاده از سایتهای رسانههای اجتماعی میشود و برعکس! بنابراین لزوماً اینگونه نیست که دلیل مصرف رسانههای اجتماعی باشد.
علاوه بر این ، گاهی اوقات این مشکل وجود دارد که تمایز کافی وجود ندارد ، به این معنی که رسانههای اجتماعی بر نمرات ما تأثیر میگذارند. تأثیرات بزرگتر در نمرات فقط در صورتی نمایان میشود که نگاهی دقیق تر نشان دهیم در کدام مناطق زندگی ما تحت تأثیر رسانههای اجتماعی قرار دارد. این تنها راهی است که میتوانیم ببینیم تأثیر رسانههای اجتماعی چه تاثیری بر عملکرد تحصیلی و نمرات ما دارد.
بنابراین ، اکنون به مهمترین تأثیراتی که نشان میدهد چگونه رسانههای اجتماعی و نمرات ما بر یکدیگر تأثیر میگذارند ، میپردازم .
بسیاری از نقشهای رسانههای اجتماعی در مطالعات شما
نقش 1 - ارسال کننده اطلاعات
اطلاعات از هر زمان دیگری قابل دسترسی تر و جاری تر است. جریان اطلاعات بسیار سریع است و دامنه وسیعی دارد. ما دانشجویان نیز از این مزیت بهره مند میشویم . اگر در درک مطلب با مشکل روبرو هستید ، لطفاً برای کمک به دانشجویان همکار خود پیام ارسال کنید ، سؤال خود را در یک انجمن بنویسید یا به سادگی از گروههای فیس بوک برای تحقیق استفاده کنید.
در اینجا باید بین تقاضای خالص با پذیرش بی تأمل از پاسخها و تهیه پاسخی برای دستیابی به درک عمیق تر از موضوع ، تمایز قائل شد . ما اغلب به سرعت جواب سوال خود را مییابیم . ما اغلب اینها را اتخاذ میکنیم بدون اینکه با جزئیات بیشتری با آنها برخورد کنیم . بنابراین میتوان وظایف را سریعتر و به صورت هدفمند تکمیل کرد ، اما ما اطلاعات را به طور دائم ذخیره نمیکنیم . برای امتحانات موفق و نمرات خوب ، بدست آوردن اطلاعات بصورت آنلاین و مستقل بودن آن ، معقول تر استو با قلب بیاموزید دانش آموزانی که در انجمنهای آنلاین به جستجوی پاسخ میپرداختند ، از دانش آموزانی که مطالب یادگیری را ارائه میدادند ، نمرههای پایینی داشتند. این توسط یک مطالعه در مورد بحث چهره به چهره در مقابل نشان داده شده است. بحث آنلاین بنابراین: از دامنه منابع استفاده کنید ، اما هرگز آنها را نپذیرید!
نقش 2 - حواس پرتی
در سخنرانی معمولاً توجه ما فقط به گویندگان معطوف نشده است. تلفنهای هوشمند و لپ تاپها به اندازه کافی محرکهای منحرف کننده جذاب را ارائه میدهند. ما به پیامها پاسخ میدهیم ، از طریق فید توییتر حرکت میکنیم یا DIY جدید را در Pinterest پین میکنیم. به خصوص وقتی سخنرانی جذابیت کمتری داشته باشد ، در رسانههای اجتماعی افراط میکنیم.
ما با یک گوش گوش میدهیم در حالی که چشمان ما روی صفحه است. آیا ما چند وظیفه داریم ؟ Multitasking اجرای همزمان حداقل دو فرآیند پردازش اطلاعات را توصیف میکند. این شامل تمام فرایندهای ذهنی است که به صورت خودکار نیستند. در حقیقت ، مردم قادر به انجام همزمان چندین کار نیستند. به جای کار چند وظیفهای ، این کار را "تغییر کار " مینامند . ما دو کار را به طور هم زمان انجام نمیدهیم بلکه از یک فعالیت به فعالیت دیگر تغییر میدهیم و دوباره به عقب برمیگردیم. همیشه فرض میکنیم که هنگام کار چند وظیفه ، به همان اندازه کار میکنیم. اما این درست نیست! راندمان ما در چند وظیفهای بسیار پایین است از زمان انجام این فعالیتها به صورت سری باشد.
میتوانید این تغییر به اصطلاح وظیفه را با باز کردن چندین برگه در یک برگه مقایسه کنید. مانند کارهای چند وظیفهای قابل اجتناب ، چندین کار یا منابع اطلاعاتی فعال هستند. اما شما فقط یک منبع دارید. این بدان معناست که چشمان شما فقط میتوانند بر روی یک منبع اطلاعات باشند. بنابراین شما فقط میتوانید یک کار را انجام دهید. جابجایی از یک برگه به برگه دیگر برای شما انرژی و تلاش میکند. باید دوباره تغییر دهید و دوباره بخوانید.
در سخنرانی ، تغییر وظیفه از مدرس به تلفنهای هوشمند به شرح زیر است: شما تمام اطلاعات را برش نمیدهید و همچنین اگر توجه خود را به سمت سخنرانی برگردانید ، بازگشت به مبحث دشوارتر است. این امر باعث ایجاد شکاف در دانش و سؤالات درک میشود که فقط با زمان و تحقیق اضافی میتوان از بین رفت. نمرات شما یا عملکرد تحصیلی شما ممکن است رنج ببرد.
نقش 3 - زمان گیرنده و گیرنده گیر
مطالعهای تحت عنوان "کتابهای بسیار چهره و کافی نیست" بررسی کرد که آیا استفاده از فیس بوک با نمرات ضعیف مرتبط است. محققان دریافتند که زمان صرف شده در فیس بوک یک پیش بینی کننده قوی از عملکرد است . به خصوص اگر وقت زیادی را برای فیس بوک قربانی کنید ، این عواقب منفی برای نمره نهایی دارد.
با کمال تعجب ، این (حداقل مطابق با این مطالعه) به دلیل کمترین زمان باقی مانده برای یادگیری نیست. مطالعات دیگر این ادعا را با این ادعا که نسلهای قبل تا مدتها فعالیتهای دیگری انجام داده بودند ، تأیید میکنند. فقط آنها در فیسبوک نبودند بلکه تلویزیون را تماشا میکردند ، روزنامهها را میخواندند یا در هوای تازه بودند. فرضیهای که هنوز هم میتواند اثر را توضیح دهد: شاید حفظ غلظت بعد از فرار طولانی مدت رسانههای اجتماعی برای ما مشکل تر باشد . این امر یادگیری مطالب جدید را دشوارتر میکند ، که منجر به نمرات ضعیف میشود.
با این حال ، آنچه مسلم است اینست که رسانههای اجتماعی فرصتهای تعویق بسیاری را ایجاد کرده اند . سیل اطلاعاتی که ما میتوانیم مصرف کنیم ، گاهی عدم تسلیم در این امر را دشوار میکند. بنابراین رسانههای اجتماعی به مدیریت زمان خوبی نیاز دارند.
نقش 4 - داروی بالقوه
اگرچه اعتیاد به اینترنت هنوز یک بیماری ثبت شده در سیستمهای تشخیصی تشخیصی نیست ، اما تحقیقات و عمل هنوز هم نیاز دارد که به عنوان یک اعتیاد شناخته شود و دائماً در حال بررسی پدیده جدید است. علائم رسانههای اجتماعی و اعتیاد به اینترنت همانند اعتیاد به الکل است: استفاده بیش از حد ، توسعه تحمل و ترک اجتماعی . با توجه به پاپ آپها و دامنه مداوم در حال تغییر اطلاعات ، ما در استفاده از رسانههای اجتماعی تقویت میشویم. برای برخی دانش آموزان ، هر پیام جدید مانند یک آبجو سرد به معتاد الکل است. مصرف میتواند اعتیاد آور است.
موضوعات یک مطالعه در مورد اعتیاد به اینترنت به ویژه دو علائم نشان داد: آنها بخش قابل توجهی از زمان موجود خود را در اینترنت و مهمتر از همه طولانی تر از زمان مورد نظر خود میگذرانند. براساس این مطالعه ، 9/9٪ از دانشجویان مورد بررسی ، معتاد طبقه بندی شدند. احتمالاً بدترین اثر جانبی این اعتیاد: خطر ابتلا به اعتیادهای دیگر را افزایش میدهد. معمولاً نه تنها وابستگی روانشناختی خطرناک است بلکه وابستگی جسمینیز دارد.
نقش 5 - تماس با پرستار
رسانههای اجتماعی به دلایلی خاص گفته میشوند! آنها ما را قادر میسازند تا روابط اجتماعی را برقرار و حفظ کنیم . این امر به ویژه برای دانشجویان سال اول و دانشجویان جدید بسیار مهم است . براساس مطالعات ، رسانههای اجتماعی برای ایجاد ارتباط با دوستی و دوستیهای موجود از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. با مشاهده پروفایل دوستان (فیسبوک) ما ، در مورد علایق آنها بیشتر میآموزیم و میتوانیم از این دانش هنگام برنامه ریزی سرمایه گذاریهای مشترک استفاده کنیم. تعامل اجتماعی ، رضایت از زندگی و اعتماد براساس یک مطالعه انجام شده استبا استفاده از Facebook ارتباط مثبت دارد. رسانههای اجتماعی نه تنها ارتباط را آسان تر میکنند بلکه در نهایت باعث میشوند که ما دوستان بهتری و افراد اجتماعی بیشتری داشته باشیم. این به نوبه خود ما را شادتر و در نتیجه پربارتر میکند. از طریق حفظ مخاطبین ، حتی از طریق گذرگاهها نمرات بهتری کسب میکنیم.
نقش 6 - خلق و خوی
ما خلق و خوی و ما به طور کلی رفاه یک قابل توجهی تاثیر بر حافظه، تمرکز و انگیزه ما . بنابراین ، نباید دست کم گرفت که استفاده از رسانههای اجتماعی چه تأثیری بر رفاه ما میگذارد ، زیرا این به نوبه خود میتواند تأثیر بزرگی در عملکرد ما و در نتیجه در نمرات ما داشته باشد.
مطالعات بیشماری تأثیر استفاده از رسانههای اجتماعی بر رفاه دانشجویان را نشان داده استبررسی شده است. عامل تعیین کننده در اینجا این بود که فعالیتهایی که در رسانههای اجتماعی انجام میشد یا دانش آموزان با آن هدف آنلاین میشدند. هنگامیکه دانشجویان دانشگاه در انجمنهای چت مینوشتند ، با دیگران تماس تلفنی برقرار میکردند یا در سایتهایی مانند شبکههای فیس بوک عمل میکردند ، آنها به عنوان "با انگیزه اجتماعی" طبقه بندی میشدند. اگر آنها دارای انگیزه اجتماعی بودند ، این منجر به بهزیستی بیشتر میشد. از طرف دیگر ، اگر دانشجویان دانشگاه میخواستند در اینترنت گشت و گذار کنند ، فیلم تماشا کنند یا بازیهای رایانهای انجام دهند ، احتمالاً آنها تنهایی میشدند. فقدان یک مؤلفه اجتماعی منجر به رفاه خوب شد. با دانش آموزانی که از شبکههای اجتماعی برای تعویق یا گذراندن وقت استفاده میکردند ، همین اتفاق افتاد.
رسانههای اجتماعی نیز اغلب به عنوان راهی برای درک با عوامل استرس زا برخورد . کاربران رسانههای اجتماعی به دنبال پشتیبانی و تأیید به صورت آنلاین هستند. افراد دارای این هدف معمولاً نسبت به افرادی که از رسانههای اجتماعی برای حفظ ارتباط استفاده میکنند ، تنهایی ، محفوظ تر ، مضطرب و افسرده تر هستند. سایتهایی مانند فیس بوک و اینستاگرام امکان حفظ یا افزایش خود-تصویر و عزت نفس را ممکن میسازند . اغلب با تحریف واقعیت این اتفاق میافتدهمراه است. افشای انتخابی ، ویرایش یا تغییر اطلاعات و عکسها مطمئناً میتواند تأثیر مثبتی بر عزت نفس دانش آموزان داشته باشد. تا حدودی "تحریک تعارف" از طریق بیان خود حتی مثبت است.
اگر در سکوهای رسانههای اجتماعی مبتنی بر تصویر مانند Instagram ، Tumblr ، Reddit ، YouTube و Pinterest بمانیم ، خطر تبعیض آمیز توسط افراد شناخته شده کمتر است ، زیرا عملکرد کامنتها معمولاً محدود است یا بیشتر برای افراد غریبه محدود میشود. به همین دلیل رفاه ما معمولاً در هنگام استفاده از این رسانه اجتماعی بیشتر از استفاده از فیس بوک است. زورگویی و تبعیض در اینجا آسانتر است و معمولاً شخصی تر است.
بنابراین: آیا رسانههای اجتماعی خوب هستند یا بد؟
کمیاز هر دو! رسانههای اجتماعی نقشهای بسیاری در زندگی ما دارند و به همین دلیل تأثیرات متنوعی و متفاوتی در مطالعات ما دارند . رسانههای اجتماعی به خودی خود بد نیستند ، اما به مهارتهای لازم را دارند . خودکنترلی ، خود نظم و انضباط ، صلاحیت رسانهها ، توانایی تأمل و مدیریت زمان . اگر این مهارتها و مهارتها را گسترش دهیم ، میتوانیم از رسانههای اجتماعی بدون مشکل برای ما استفاده کرده و از جهات مختلف سود ببریم. بنابراین اثرات رسانههای اجتماعی میتواند مثبت باشد و خود را در نمرات شما حس کند!